TÅRER PÅ BADEROMSGULVET

Hva skjedde med julen, med julestemningen? 

Hvorfor må jeg jobbe så hard med å få den gode julefølelsen som bare pakket seg om meg så fort første kalenderluke ble åpnet da jeg var yngre? 

Hvorfor skal desember nå være en måned  hvor man kjenner på det samme presset som med så mange andre ting. Julepresset. På instagram smiler de jeg følger til meg og så mange andre. De har på julegensere, poserer med karamelliserte epler og belgiskevafler som svømmer i sjokolade og krem. Mange av disse delikatessene kastes for øvrig av mange rett i søpla. De kjøpes og poseres med fordi det ser så bra ut på instagramfeeden. Jeg ser korte videoer av at de danser rundt på skøytebanen og ligger i snøen og lager snøengler. Det snappes fra koselige stunder på café med kopper med kakao og krem, pepperkakebaking og julegaveinnpakking. 

Jeg kjenner dette vil jeg også, dette vil jeg også ha. Resultatet blir at når jeg sitter på cafeen og drikker en julelatte med en juledekorert donut, er tankene et helt annet sted. I bakhodet har jeg alle prøvene som jeg må forberede meg til kommende uke og helgen avsluttes med tårer på baderomsgulvet. Gråter fordi jeg nå ikke skjønner hvordan jeg skal rekke alt fordi jeg nettopp var på café og en følelse av å ha prioritert tiden dårlig.

Snøengelen ble jeg bare våt og kald av å lage, det ble sikkert de som la det ut i sosiale medier også… men de så så lykkelige ut i de sekundene videoen varte. Kjenner de det samme som meg? 

Alle fag, alle faglærere må visst trøkke inn en prøve eller to og gjerne er framføring eller annen form for vurdering i desember. Kommunikasjonen dem i mellom må være litt dårlig ettersom ikke en av dem klarer å se presset vi utsettes for og ta initiativ til å si at det er litt umenneskelig. Mange av de jeg kjenner fra videregående har også jobb ved siden av skolen, så dette kommer i tillegg til alt dette andre. Jeg vet at dere voksne har 8 timers arbeidsdag, men etter skole går mange av oss på jobb for deretter å avslutte dagen med lekser.

Julekakene jeg skulle unne meg en dag tidligere denne uka med en kopp gløgg, faktisk årets første ble avlyst av en mage som akutt takket nei fordi jeg ble kvalm av å se på hva vi skal igjennom før vi kan ta juleferie. Dette resulterte i akutt stress ettersom jeg frykter omgangssyken som herjer i disse dager, for den har jeg ikke tid eller mulighet til å få. Det kan resultere i at man ikke får karakter i et fag eller to, ettersom den varer i noen dager. Det er veldig lett å få over 10% fravær, spesielt i de fagene jeg kun har 1,5 time av i uka. Selv om jeg er syk tvinger jeg meg på skolen. Ikke kun på grunnlag av fravær, men om man går glipp av noe viktig er det får ansvar. Jeg har rett og slett ikke krefter til å sitte slik jeg gjorde her om dagen og lese igjennom et helt kapittel jeg ikke hadde fått med meg. Hvorfor hadde jeg ikke fått det med meg? Fordi jeg dro på en organisert reise til til Tyskland med tyskklassen og fordi jeg var på sykehuset.

I dag hadde jeg min nest siste vurdering før julen endelig kan ringes inn! Det var sååå deilig å komme hjem uten å måtte slenge seg ned med bøker og jobb. Jeg sov faktisk en times tid på sofaen. Superdumt med tanke på søvnrytmen, men veldig deilig.

Jeg gleder meg til julen ringes og til lange og late romjulsdager, det er da det er skikkelig jul!

7 kommentarer
    1. Å kjære, jeg kjenner det så igjen, alt det maset, alle oppgaver, prøver… Det er et forferdelig slit. Nå er jeg HELDIGVIS ferdig med skole, og selv om det å være student også kan være chill, så gled deg til den dagen du ikke behøver å lese til noen prøver… <3 Sender en klem, stå på og unn deg tid på Cafe eller whatever, hvile er veldig viktig det også!

    2. Jeg ble nettopp ferdig på vgs og forstår deg!

      Men, du vet at du kan være borte i mer enn 10%? Så lenge du har legeerklæring, kan du være borte så lenge du vil 🙂 Men, anbefales ikke da!

    3. Helt enig, Jennie!
      Skulle egentlig ha 3 vurderinger denne uka, men til nå, torsdag, har jeg bare vært på skolen 1,5 av 4 dager på grunn av sykdom. Heldigvis har jeg fått legeerklæring.
      Jeg har heller ikke fått julestemningen. Før gledet jeg meg til å stå opp hver dag på grunn av julekalender osv. I tilleg pleide vi alltid å gjøre noe koselig på skolen. Dette skjer ikke nå lenger.

    4. Jeg er så enig Jennie.
      Jeg går godt nok kun i dansk folkeskole, men alt bliver bar mere og mere stressende.
      Flere prøver, mere arbejde både i skole og på jobs. Bare alt det stress det giver… Men ser frem til julen <3

    5. Hei jennie! Jeg kjenner meg så godt igjen i alt du sier! Jeg har det også litt sånn om dagen. Jeg har også hatt veldig mye med smerter i magen, mye oppkast spesielt om kveldene, pusteproblemer /pustevansker. Hard mage og vondt i ledda mine / stive ledd. Selv så er jeg på sykehuset nå og har gått glipp av masse skole. Jeg var på skolen en liten stund, tvang meg til å gå på skolen selvom jeg var dårlig fordi jeg ble stressa på tanke med prøver og tentamen og presentasjon osv.. Jeg ble veldig dårlig og fikk veldig vondt i flere uker, og igår ble det så ille at jeg ikke greide å gå pga kramper i ledda og smerter i magen osv….
      Er også enig i det du sier med at jula kansje er en fin tid for mange ting, men at det beste er når roen senker seg!
      Jeg ønsker deg god bedring og en god jul 🤶 til deg jennie! 😊😘❤️

    6. Kunne ikke vært mer enig! Sliter selv med lange skoledager, innleveringer, prøver og andre vurderinger… er ikke alltid lett å ha så mange roller i samfunnet..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg