JEG SPYR AV DEM!

 

🤮

Heisann sveisann

Flere har spurt meg hva jeg kommer til å gjøre i forbindelse med russetiden. Det er altså i mai 2020 at mitt klassekull er russ. Ingen planer enda, nada, null, none. Blir jeg rød…..eller blå, egentlig? Jeg kommer nok til å ha russedress. Det er en av de største grunnene, til at lillebror gleder seg til at jeg blir russ,  selv om han faktisk ikke er så fan av russ. Han gleder seg til å se en ordentlig russ og vise at ikke all russ er crazy. Noen russ går det jo litt til hodet på og de tror de er så kule at det blir latterlig.

Jeg kan jo glede meg til å pynte buksa liksom og kanskje jeg ender opp som sjåfør en gang eller to?  Kanskje jeg kan ha sykkel, he he. En spraymalt elektrisk sykkel med kasse foran. Så er det jo litt deilig å vite hva man skal ha på seg «hver» dag da. Kanskje det blir litt av en russegarderobe. Jeg er jo veldig glad i behagelige avslappende klær også.

Vel….
Fra første uka på VGs, begynte folk å planlegge bussen sin. Det starta til og med kanskje litt før det.  Man ble invitert inn i ulike russegrupper og  man måtte binde seg til dugnader, møter, kontrakter mm.  Dette var helt fjernt for meg og jeg er altså ikke på noen buss eller bil.

Det som er litt sprøtt er jo at man er ikke bare er russ i en måned eller to, russetiden varer jo i et år nå. Ungdom under 18 reiser til og med på russeturer til utlandet/syden. Fester hemningsløst og reisene er organisert med flere andre russ fra hele Norge for å ferie at de om et snaut år er ferdig med videregående. Foreldre tillater dette og jeg har lest om mindreårige ungdommer som har havnet i store problemer på slike turer.

Det brukes så sykt mye penger, og det unnskyldes med at man får penger for dugnad som er mye jobb. Uansett er det penger man kunne brukt på noe annet. Tror jeg heller ville tatt meg en helt fantastisk reise til et eksotisk sted for det beløpet etter å ha fullført eksamen og skoleslutt. Men selvfølgelig, noen syns at det er verdt det.

Russetiden er i hvert fall skummel om du ikke liker fylla. Man leser om hjernehinnebetennelser, voldtekter, bilulykker, idiotiulykker mm.
Dette med hjernehinnebetennelse, russen tilbys vaksine, den er det nok lurt å ta.

Så ser man Sophie Elise som angrer på at hun ikke gjorde mer ut av russetiden, kommer jeg til å angre? Det værste er presset. Det skal f meg være press på alt for tiden. Det er så lite inkluderende at det er til å spy av. Jeg har sett søknadsskjemaer for å få være med på buss, ja bare det å få være med å rulle. Du må svare på alt i fra hvor mye du veier til hvor aktiv du er seksuelt. Jeg har lest om utestengelse fordi du ikke har nok følgere i sosiale medier eller fordi moren og faren din ikke tjener nok penger. Dette er også de som er på de største bussene, de som det er status å være på. Jeg blir rett og slett kvalm av personer som som tror de er så  j mye bedre enn andre mennesker på grunn av et teit bussnavn eller en dum hettegenser. Jeg håper for all del at dere som utsettes for dette hever dere over det. Dere er så mye bedre enn det. Når felleskap skal være på grunnlag som vekt, popularitet, penger og sex, da melder jeg meg helt ut.

Men hei…. fortsatt en god stund til. Kanskje en oppfølgingsvideo ved en senere anledning. Finnes nok russ som ikke tar den så langt som de jeg snakker om i dette innlegget. Skal naturligvis ikke dra alle under samme kam.

Hvordan var din russetid eller har du noen spesielle planer?

Klem Jennie

 

8 kommentarer
    1. Hei, fine deg!
      Jeg forstår godt hva du mener, fordi jeg tenkte helt likt som deg. Jeg har aldri vært den gale som gjorde dumme ting, selv om jeg kunne bli litt full noen helger. Jeg var 100% sikker på at jeg ikke skulle bli med på noen buss, da jeg heller ville fokusere på å jobbe godt siste året istedetfor å stresse med dugnader for å tjene penger. Og man har faktisk eksamen RETT etter russetiden, så jeg skjønner virkelig ikke all styret med RT når de eksamene avgjør om du faktisk får vitnemål i henda eller ikke. Det har ført til at sååå mange stryker på eksamen og ikke får vitnemål, fordi folk drar RT ut så mye de kan.

      Jeg og rundt ti andre gode venner bestemte oss for å lage en konseptgruppe sammen!!! Det er basically russegruppe, men uten buss! Vi brukte 2000 kr hver, og det gikk til hettegensere og logo. Og gjett om vi hadde en fin russetid! Anbefaler deg å spørre noen venner om de vil være med på sånt, hvis du virkelig vil oppleve russetiden (anbefaler egt å gjøre det på det sterkeste), da det er kjedelig å bare være alene. Da er du hele tiden med gode venner som aksepterer deg for den du er og dine valg. Orker virkelig ikke all det maset og presset om buss.

      Men likevel burde du skaffe deg en dress uansett, da det er gøy å dele ut kort og gå i russetog. Du sitter jo igjen med et godt minne. Klem

    2. Hei jennie! Veldig fint innlegg, og er helt enig det du sier! Jeg var selv russ ifjord, og gjorde ikke sånn alt for mye ut av det ettersom at jeg spiller håndball! Alle i klassen min laget først en gruppe og vi skulle da være vandre, etterhvert som tiden gikk ville noen være på buss istenfor og da meldte jeg meg ut av gruppa, rett og slett fordi jeg ikke var interrresert i å bruke så mye penger! De beste venninnene mine meldte seg også ut og vi laget vår egen gruppe, Hvir vi hadde navn og to gensere hver! Angrer ikke ett sekund på det, jeg fikk være med å rulle med bussene hver gang jeg vill det så det var heller ikke noe problem! Jeg var på 2 treff noe som jeg absolutt anbefaler for du møter så mange folk og har det så gøy! Anbefaler deg absolutt å feire russetiden, men med måte:)

    3. Fysøren så god du er på å sette ord på ting! Er 100% enig med deg! Blir fysisk kvalm av å se disse søknadsskjemaene der folk ned i 14 års alderen kan være med å rulle med russen. Er 15 år, og har alltid tenkt på å være russ men det frister ikke like mye nå. Føler det å være russ, absolutt ikke er det samme som det var for 20 år siden.

    4. Dette var et veldig bra og reflektert innlegg!

      Var selv russ i ’94 (jupp, i gamle dager) var med på bil, eller i allefall litt, men droppet av den etterhvert. Var med på en liten håndfull arrangementer. Svært lite festing, og var med på akkurat det jeg ville, det jeg hadde lyst til og det jeg tok meg råd til (hadde ikke mye penger på den tiden). Angrer ikke på at jeg var med på svært lite i russetiden. For meg var det også var viktig å fullføre skolegangen.

      Russetiden er uten tvil blitt mye mer ekstrem siden midten av nittitallet, og fortsetter det slikt, så er det ikke lenge før den fases ut – velger nå jeg å tro. Synes også jeg ser og hører ungdom stadig velger en lettere form for russefeiring også, slik som du, og det tyder på at mange av dagens unge tar riktigere og viktigere valg for sin fremtid.

      Det er veldig fint at du deler dine tanker om den kommende russetiden på bloggen din, og tar et standpunkt for hvordan du ønsker at din feiring skal bli. Kanskje du inspirerer noen til å ta samme valg som deg, og det er bra!

    5. Jeg er så enig i alt du sier, Jennie. Dette presset er helt forskrudd!!

      Jeg er personlig kristen, og velger å avstå fra den typen russefeiring – men det fins absolutt en bra type “feiring” også. Det trenger ikke være noe stort. F.eks jeg skal på krussetreffet i Kragerø som er et rusfritt og et utrolig bra arrangement med masse gøy. Forskjellige aktiviteter, konkurranser blant landsdelene og god musikk – alt rusfritt. Man trenger ikke være kristen for å være med heller, det er noe å delta på hvis du er ute etter god stemning, gode verdier og fantastiske mennesker.

      Det er noe jeg anbefaler hvis du er ute etter noe 🙂

    6. Så bra innlegg! Stå på jennie! Du er super bra forbilde for veldig mange!! Jeg valgte bort russetiden fordi ingen av mine venner ville Være russ og at jeg ikke hadde penger til det og for det andre så har jeg aldri Vært glad i festing liker å drikke men liker ikke å Være på skikkelig fyllefest hvis du skjønner! Jeg elsker bloggen dim følger deg hver eneste dag på blogg og insta❤

    7. SÅÅÅ BRA SAGT fyyysøren! Kjenner igjen alt du sier! Er russ i år, og det eneste jeg gleder meg til er å pynte dress og være med venner. Er ikke med på buss eller i en gruppe, men det går heeelt fint for meg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg