JEG REISER TIL BANGLADESH!!!

Reklame | Like Mye Verdt / Normisjon

Hei folkens!

For en liten stund tilbake tok jeg en avgjørelse. Det var ingen vankselig fra min side der og da og svaret mitt var ja med en gang. Jeg takket ja til å reise med Normisjon til Bangladesh for å ta del i et prosjekt de har som kalles “Like Mye Verdt”. I Norge har vi kommet langt med likestilling, men det finnes så mange andre land som ligger lenger bak, der i blant Bangladesh. Hvert tredje sekund står en jente i verden som barnebrud. Hele 12 millioner jenter blir årlig giftet bort før de fyller 18 år. Det gjør jenter sårbare for vold gjennom livet og fanger dem i en ond sirkel av fattigdom. Gjennom prosjektet “Like Mye Verdt” ønsker vi å stoppe barneekteskap og løfte frem jenter gjennom utdanning. Utdanning er noe vi i Norge ofte tar for gitt. Vi klager faktisk mye på skolen, at vi er så slitene og ikke orker mer, men husk at du får muligheten til å bygge deg en fremtid uavhenging ditt kjønn, din etnisitet eller legningen din. Denne selvfølgen er ikke for alle. Jenter er fremdeles i mindretall i skolen i lavinntektsland, og utgjør over halvparten av barna som ikke går på barneskolen. Dette må endres. Gjennom utdanning kan jenter bygge seg en framtid. En framtid som gir dem mulighet til å leve det livet de ønsker og ikke det livet de er dømt til å leve. Men det hjelper jo ikke bare å støtte jentene, vi må jo ha gutta på laget vårt også! Utdanning til gutter er minst like viktig som jentenes!  På reisen min skal jeg møte mange barn og unge på min egen alder. Jeg skal oppleve en helt ny kultur og skal plutselig møte en realitet jeg ikke er vant med.  Jeg er spent, nervøs og gleder meg til å møte nye mennesker og høre på hva de har å fortelle meg. Jeg har aldri vært så langt hjemmefra før og jeg er selvfølgelig veldig spent. Jeg er så takknemlig for å få den muligheten og det er en “once in a lifetime experience”, som jeg ikke kunne si nei til.  Jeg skal selvfølgelig filme selv på turen, men det blir også med et lite kamera-team som skal filme for meg. Ut i fra all opptakene som blir tatt skal det lages en mini dokumentarfilm som dere kan få muligheten til å se! Stay tuned!

 

Jeg føler at det allltid har stått 100 dager på nedtelling, men plutselig var tallet ensifret. Den siste uka har jeg fikset så mye jeg kan og jeg skal fortelle dere at det ikke er billig hihi! Selvfølgelig kjøper jeg alt av utstyr selv for turen og jeg får ikke betalt for dette prosjektet. Jeg er så helt å få dekt reisen til Bangladesh og hjem igjen. Etter som at dette er et samarbeid mellom meg og dem må alt jeg deler fra turen markeres med “reklame”, men bare vær klar over at det ikke er noen penger i potten for meg. Jeg er bare så enormt takknemlig som får en mulighet som denne! Det var ikke like lett for mamma og pappa å si ja til å sende datteren deres rundt halve kloden til et fremmed sted, men de lot meg selvfølgelig ta valget selv. Jeg har tatt alt av vaksiner som det er mulig at jeg kan ta og det gjør dem litt mer komfortable hihi!

 

 

 

 

 

3 kommentarer
    1. Servus Jennie-Sofie,
      ich wünsche Dir alles Gute für die Reise nach Bangladesh. Und komme wieder gut und gesund nach Hause.
      LG Opa

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg