STOR FORANDRING

Hei

Nå har jeg snart gått på videregående i 3 måneder. Føles mye lengre faktisk. Flere av dere som leser bloggen min går fremdeles på ungdomsskolen og barneskolen og flere har lurt på hvordan det er å gå på videregående. Jeg syns det har vært en stor forandring og i dette innlegget vil jeg forklare noen av de største forandringene på godt og vondt. 

SKOLESTART

Før tok jeg bussen til skolen den gikk ca klokken 08.00.

Nå begynner skolen min 08.00 og jeg må gå til skolen. (Nå skal det sies at jeg er heldig som har en mor som kjører forbi skolen min til jobb, så jeg sitter ofte på til skolen, men går hjem. I tillegg får jeg alltid med meg den fine soloppgangen rett før jeg går ut av huset. Noen ganger henter jeg lillebror på SFO, for skolen hans ligger ved siden av min. Det er koselig å ta følge med han og høre om dagen hans på vei hjemover. 

KLASSEN

Før gikk jeg i en klasse som hadde ca 24 elever. Vi var den klassen med færrest elever på trinnet, men jeg syns fremdeles det kunne være en del uro. Jeg syns det samtidig var et veldig godt miljø og hadde det veldig koselig med både klassevenninner og klassekamerater. 

Nå er jeg i en klasse hvor vi er 11 elever. 10 jenter og 1 gutt. Først syns jeg det var litt rart og uvant og misunnet kanskje de andre klassene litt som hadde mange flere medelever. Det tok ikke lang tid før jeg syns det var helt topp. Det eneste faget jeg har med andre elever i fra de andre linjene er tysk. Det at vi er så få elever i klassen gjør at læreren har mer tid til oss og det vil kanskje være lettere at vi kommer oss litt ut på ting også. I pausen er vi med folk fra alle klasser da:-)

MK

På ungdomsskolen var det jo ikke ulike linjer, men nå går jeg Medie og Kommunikasjon. Dette valget vil gi meg full studiekompetanse, ettersom jeg har flere timer på skolen enn de som går vanlig studiespesialisering. Jeg har rett og slett flere timer på skolen i uken, men det er egentlig greit ettersom det er et fag jeg liker veldig godt ( medie altså).  Neste år vil jeg få enda flere timer MK og siste året enda flere timer enn i Vg2. Det blir jo veldig gøy.

Processed with VSCO with b1 preset

KANTINA

På ungdomsskolen var det ingen kantine, men det er det på videregående. Jeg har som regel alltid med meg matpakke og vannflaske, men det er et godt miljø i kantina og hyggelig å være der med alle vennene mine. De nye og de fra ungdomsskolen. Det er også fint med kantine om man ikke rekker å lage matpakke.

FRAVÆRSGRENSA

Noe som jeg kan se at er positivt i noen tilfeller, men som i mitt tilfelle ikke er positivt i det hele tatt er fraværsgrensa. Det er jo slik at om du er borte mer enn 10% i et fag da får du rett og slett ikke standpunktkarakter i det faget og da må man jo ta det på nytt. Dette er en lov som ble innført for å få ned fraværet og forsøke å hindre at mange droppet ut av videregående. Nå har ikke jeg sett på noen statastikk, men jeg føler bare at dette er stressende. Forrige uke gikk jeg på skolen til jeg nesten kastet opp. Jeg var virkelig ikke i form og stresset med at jeg ikke måtte bli mer dårlig, noe som faktisk gjorde meg enda mer dårlig. Tenkte hele tiden at, jeg klarer sikkert å gjennomføre dagen, tenk om jeg er dårligere i morgen og det er da jeg eventuelt må være hjemme. Mamma og pappa stresset også, for de så jo at jeg var dårlig og hvor mye jeg presser meg selv. Dette tror jeg at mange gjør. Det skal ikke så mye til før man er oppe i 10% heller, for enkelte fag har jeg bare to ganger i uka og er man syk en av de dagene, da vil jo det si mange timers fravær i de to fagene. Jeg har fått ulike medisiner og er ferdig med den ene kuren nå og håper at energien min snart er tilbake, men jeg må virkelig jobbe med å ikke stresse så mye. Får så vondt i magen av det.

Dette er bare etter 3 måneder. Jeg er spent på eksamen/tentamen før jul. Jeg har fått “strengere” lærere og må jobbe enda hardere for karakterene mine. Må lære å kjenne lærerne og hva de liker også. Det er faktisk ulikt i fra lærer til lærer hvordan presentasjoner og måte å svare på som de liker. 

Alt i alt syns jeg det er veldig fint å gå på videregående og jeg er glad for at jeg valgte medie og kommunikasjon. Jeg vil samtidig si en litt sårbar ting, men som jeg er sikker på at jeg ikke er alene om og at kanskje noen vil syns er bra at jeg deler med dem. Jeg er noen ganger så sliten av skole, press, prøver og innleveringer at jeg rett og slett gråter. Det tapper meg helt for krefter. Man hører om voksne som blir utbrente, sykemeldte og de som “går på en smell” Dette gjelder i aller høyeste grad barn og ungdom også, men vi kan ikke gjøre som de voksne. Vi må bare fungere føles det ut som. Jeg ser til og med lillebror på 7 år bli sliten av lekser. Han er 7 år. Han er på SFO og skole store deler av dagen og burde da virkelig slippe ALT av lekser spør du meg. De legger seg jo tidligere enn oss som er eldre også og dagen blir jo nesten bare SFO, skole, mat og lekser. 

What doesn’t kill you makes you stronger. Hihi<3

Processed with VSCO with a5 preset

Klem Jennie

15 kommentarer
    1. Du vet at man har lov til å være syk, ikke sant? Det er 10% for UGYLDIG fravær, men med legeerklæring så blir det GYLDIG fravær. Du kan være borte 10 timer i ett fag uten å få standpunkt, så lenge du har en erklæring.. Så det at du går på skolen for å være redd for at du ikke får karakter, når du er syk, og setter deg selv i denne posisjonen samt andre elever rundt deg, er dårlig… Fraværsgrensa er for å stoppe skulkinga, så nei, den er ikke så stressende som du tror den er. Fordi du har lov til å være syk:) Og når du må droppe en time for å HENTE erklæringen fra legen, så blir den timen du er for å hente erklæringa gjort om til dokumentert fravær… Les deg opp på det før du går på skolen syk

    2. Tror hun over sikta til den første setningen din i innlegget her. «nå har jeg snart gått på ungdomsskolen i 3 måneder», du mener vel at du har gått tre måneder på VGS? 🙂 men digger bloggen din!

    3. Så flott at du skriver om dine erfaringer! Sikkert veldig nyttig for yngre lesere 😀 Troooor du har skrevet feil helt først da? Står at du har gått på ungdomsskolen i 3 måneder, hehe.

    4. Medier og kommunikasjon er en grei linje. Men VGS er overrated når det kommer til din suksess i livet. Det beste du kan gjøre i denne tiden er å lære å kjenne deg selv, noe de aldri lærer dere på VGS. Utnytt det rike sosiale livet VGS har å tilby. Men vit at ekte suksess ligger i at du følger hjertet, igjen noe de ikke lærer dere på VGS. Som du sier, det er bare stress og slikt har de lagt det opp for en grunn. Utdanning er for de som vil ha seg en jobb. Men hvis du vil være den som realiserer drømmen din, så må du glemme alt du har lært den dagen VGS er over 🙂

    5. Hei Jennie:) En stund siden jeg har kommentert nå… Veldig bra innlegg. Nå som jeg er voksen og ser tilbake på vgs kan jeg si at det var en av de beste periodene i mitt liv til nå! Veldig gøy. Jeg gikk på drama, så jeg hadde som du mange allmennfag (studiespes) første året, og så mer og mer drama i 2. og 3.klasse. Men jeg tror ikke jeg/vi var under like sterkt press på slutten av 90-tallet som mange unge er nå. Jeg blir litt lei meg nå jeg leser om hvor hardt du jobber, at det noen ganger blir for mye. Mitt råd er: Prøv å slappe av. Det kan kjennes som et utrolig kjipt nederlag der og da å få en dårlig karakter, men i det lange løp er det ikke så viktig. Selvsagt, hvis man skal bli lege må man ha gode karakterer, men likevel…det er ikke verdt å bli syk for. Stress ned og ta deg tid til å nyte ungdomstiden. Jeg er glad du har valgt en linje du trives med, det er det viktigste, så skole blir gøy. Vi slappet mye mer av “i min tid” (haha nå hørtes jeg antikvarisk ut). Alle karakterene ble ikke så gode, men noen ble det også. Jeg valgte et “vanlig” studie på Universitetet senere, med “normale” opptakskrav, og ingen har noensinne spurt om karakterene fra vgs etter det. Skjønner det ikke gjelder alle da, men likevel. Kos deg i hverdagen, ikke la prøver og plikter ta helt overhånd. I det lange løp er det helt andre ting som er viktig. Stor klem:)

    6. Hei!
      Jeg vil bare si at dette var et utrolig bra innlegg! Jeg kjenner meg igjen så godt her, i alt det du skriver. Når jeg gikk på videregående, gikk jeg helse og oppvekst og barn og ungdom. Og jeg husker den ene dagen jeg var borte da jeg hadde praksis i bhg, allerede da var jeg på vippen til å nå 10%. Det er helt sykt hvor fort man kan komme nær den grensa, ved å være borte en dag.
      Nå har jeg valgt å gå ut som lærling, fordi jeg var såpass lei skole. Og nå jobber jeg på barneskole, og jeg trodde jeg skulle bli så mye syk da jeg starta å jobbe der. Men jeg har bare vært syk 1 gang, jeg har veldig sterkt immunforsvar. Men jeg skjønner hva du mener når du tenker på press, jeg føler jeg må være på jobb hver dag. Vist jeg er syk en dag, får jeg dårlig samvittighet ovenfor kollegaene mine. Som den dagen jeg var helt utmattet, jeg lå hjemme å tenkte over det. Hva om de trenger meg? Hva om det er lite folk på jobb osv? Det kommer jeg til å tenke spesielt vist jeg blir syk nå i denne perioden her, men får krysse fingrene for at jeg holder meg frisk!
      Det samme med deg også! Du får stå på, og ta deg pauser av og til. Det er fortjent, jeg er stolt over deg! Stay strong!
      Ha en fin helg videre<3

    7. Hei jeg er i siste år på ungdomsskolen og jeg har ingen anelse på VGs eller hva jeg skal bli, men helst ikke mye teori som innenfor lege eller no. Og jeg har vurdert medier og kommunikasjon eller studiespesialisering, noen Annbefaleringer? Liker bloggen din!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg