MANGE GRUER SEG TIL JUL…

 

Jeg føler meg utrolig heldig. Heldig som aldri har forbundet julen med alkohol og fulle foreldre, tanter, onkler osv. Vi barna har aldri følt ubehag under noen omstendigheter, og SPESIELT med tanke på julen. Jeg syns julen er en fantastisk tid og jeg koser meg masse med venner og familie, men det er også vanskelig fordi jeg vet at det er mennesker der ute som ikke har det så bra. Det finnes barn der ute som rett og slett gruer seg til jul og det knuser hjertet mitt. Jo eldre jeg blir desto vanskeligere syns jeg det er å takle det faktum at mange ikke har det bra i jula. Jeg føler noen ganger at jeg ikke ser rett til å være glad i jula fordi andre ikke har det bra. Men det hjelper jo ingenting på situasjonene. Jeg har selvfølgelig rett til å være glad, men for meg føles det bedre å gjøre noe for andre på denne tiden av året. Ikke fordi jeg vil at andre skal se at jeg bryr meg eller fordi jeg som har det så bra må jo gi noe. Jeg syns det rett og slett er urettferdig og vil bruke den stemmen jeg har og den posisjonen jeg har til å kanskje banke litt vett inn i hodene på de menneskene som gjør julen til en skummel og ekkel tid for andre. Vi kan alle gjøre noe. Om det er å lage mat til noen som ikke har muligheten til spise deilig og god julemat, å gi en gave eller to til noen barn som ikke får julegaver. I Flere av butikkene her jeg bor kan du legge fra deg gaver som blir gitt til noen som kanskje ikke pleier å  få noe på julaften, eller har penger til det lille ekstra i julehøytiden.

Flere av dere har kanskje sett videoen av jenta som teller hvor mange øl faren drikker?

Jeg har tidligere nevnt at jeg ikke drikker selvom flesteparten på min alder gjør det. Jeg har dratt tidligere fra bursdager og fester fordi jeg selv føler ubehag. Mennesker jeg ikke kjenner så godt er plutselig mine «beste venner», blir fysiske og klengete. Da ringer jeg mamma eller pappa så de kan hente meg. Jeg kan bare forlate situasjonen og få slutt på klengingen og masingen, men tenk på de barna som på julaften som ikke har noe sted å rømme. Der de voksne er de som blir klengete, fysiske og høylytte. Jeg kan ikke forestille meg hvor tøft det må være, og et lite barn vet jo ikke hvordan å håndtere situasjonen. Jeg vet jeg har mange unge følgere, kanskje noen som til og med kjenner seg igjen i det jeg skriver. Til dere vil jeg bare si: Det er lov å spørre om hjelp. Dere skal ikke trenge å være redde på julaften og det er ikke deres skyld eller ansvar. Ingen skal bli utsatt for psykisk- eller fysiskvold. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare i julen, men dette er tiden mange feier med alkohol. Nyttårsaften er også rett rundt hjørnet og man kan nok engang benytte seg av sjansen til å drikke.

RUSTELEFONEN ER ÅPEN FRA 11.00 TIL 18.00 OG NUMMERE ET 08588

Om det er skummelt å ringe,  snakk med en voksen du stoler på, om det er lærer, en forelder, tante, forelder av en venn. Ikke tro du er sladrete eller feig om du spør om hjelp. Jeg vil si du er veldig modig og du har motet til å ta tak et slikt problem.

FORSØK Å FORMULER DET UNDER, FINNE REKLAMEN, ELLER FJERNE DET

For å avslutte litt positivt. Jeg elsker flere av reklamene som vises på TV i disse dager. Det er en av en lille jenta som sørger for at dyrene ute skal få mat, og som inviterer nabokona på julemiddag ved å henge en hilsen og invitasjon på døra. Nabokona ser på jenta i fra vinduet sitt da hun henger opp mat til fuglene utenfor huset. Det er da jenta får ideen om å invitere henne til seg og sin familie. Vi kan faktisk være med på å gjøre julen bedre for noen mennesker der ute.

Klem Jennie

3 kommentarer
    1. Flott blogginnlegg som tar opp et viktig tema i denne førjulstiden. Jeg har også vokst opp med foreldre som ikke drakk. Mange gode juleminner. Ikke alle som er så heldige, dessverre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg