Er det egentlig så stakkars…?

Hei

I sosiale medier legges det stadig ut bilder i fra hvor de jeg følger ferierer. Det er det ene flotte hotellet, den ene langstrakte stranda etter hverandre. Det er paraplydrinker og latter. Det er faktisk noen år siden jeg var på sydentur med familien. Når jeg reiser er det som regel i jobbsammenheng og ferieturene går som oftest til Østerrike. Når vi er i Østerrike er det bare et par drøye timer så er vi i Italia, altså ikke langt unna. Det blir som å kjøre fra hvor jeg bor i Norge til "Hafjell".

Jeg er med andre ord veldig mye "hjemme" når vi har ferie. Østerrike er mitt andre hjemland. Vi bor i familiehuset, det er den samme hagen, de samme folka og stort sett de samme opplevelsene år etter år. Det er langt i fra kjipt, jeg elsker ferie i sammen med familie. Men mange har en tendens til å klage liksom. Litt sånn, stakkars oss som ikke får reis på ferie med barna våre. Er hjemmeferie så ille? Vi har heller ikke hytte. Hverken på fjellet eller ved sjøen, eller innlands. Jeg har ofte ønsket at vi hadde en hytte, men vet du hva…barndommen min har vært helt fin uten hytte. Helt fin selv om det om sommeren også blir publisert 100 vis av bilder av alt i fra flotte sørlandshytter som er større en huset vi bor i med fete båter utenfor…Flere vi vel sikkert si, at jeg er jo i Østerrike, men igjen. Østerrike er hjemme for meg også. Jeg elsker når vi får tatt oss en liten tur til Italia, men det er ikke alltid det går og i år ser det ut som det ikke blir noe av. I stedet skal jeg få besøk en uke, det har jeg aldri hatt før og det gleder jeg meg veldig til.

Jeg har selv lagt ut smilende "sydenbilder" sist gang da jeg var en tur med familien i Italia i fjor sommer. Disse bildene ble noen av mange som ble publisert av tilsynelatende "perfekte" familier i solen med glød i huden og beachy hår. I mitt tilfelle er det ofte slik at smilebildene blir lagt ut, men det vises jo ikke på bildet at vi kanskje hadde en aldri så liten krangel 5 minutter tidligere.

Hvor enn du skal, hvor enn du er og hva enn dine planer for sommeren er. Ønsker jeg at du skal tenke på å gjøre det beste ut av den situasjonen du er i. Ikke sammenligne deg så mye med andre om du syns det er vanskelig. Kanskje rett og slett logge av sosiale medier om du blir trist av å se hva alle andre gjør.

Akkurat nå er jeg på håndballcup i Sverige. Gode lagvenninner og herlig vær gjør opplevelsen tipp topp. Jeg er 16 1/2 år og dette er første gang jeg er på cup i et annet land. Vet om mange som stadig vekk reiser med laget på leir både til Spania, Kroatia og lignende. Jeg spiller jenter 18 år og også jenter 16. Veldig glad jeg har ferie etter denne hånballuken, for det gjør litt vont over alt, he he.

Enkle ting som gjør en sommerdag litt bedre og andre forslag til sommeraktiviteter

1. Bind en blomsterkrans

2. Plukk noen flotte buketter og gi til en nabo

3. Besøk en du kanskje ikke ellers besøker. Kanskje en nabo du ellers bare sier hei til i farta. Alder har vel ikke noe å si heller.

4. Kanskje du kan lage deg en sommerjobb. Handle for noen i nabolaget, passe en kanin eller en hund. Vanne blomster for en nabo som reiser bort eller noe annet.

5. Er du hjemme hele sommeren hva med å lage en liten kjøkkenhage. Med urter, bær eller andre ting.

6. Lag herlige sommerfristelser til hele familien. Det kan være is, kake eller andre spennende desserter. Da kan du også dra i butikken og kjøpe inn alt du trenger.

7. Musikk, musikk, musikk. Alt blir bedre med musikk.

8. Spør familien om å gjøre enkle ting som å ha en trikse-konkurranse eller en konkurranse om å lage den beste desserten i løpet av uken.

9. Ferien blir også enda bedre om man faktisk forteller foreldrene sine at det viktigste ikke er å reise langt bort, men det å gjøre noe i sammen. Jeg elsker når hele familien tar hver sin sykkel og sykler for å kjøpe en is.

10. Vann, vann er gøy. Stranda i Norge, vannkrig med vannpistoler eller vannballonger og vannbøtter.

11. Møt venner! Spill fotball, ha vannkrig og om det er skikkelig dårlig vær kan du invitere til en filmkveld!

Kom veldig gjerne med en kommentar om enkle ting som gjør sommeren bedre.

God sommer!

Klem Jennie

13 kommentarer
    1. Jeg elsker og lage spillelister med sommer sanger og bade med badedyr eller badering. Noe som er kjempe morro er og sette armeringer på føttene, da flyter du i alle fall. God sommer

    2. Jennie, jeg må bare si at du er så utrolig flink til å skrive, og så er du så reflektert, og du vet liksom hva du skriver om. Ikke alle som har den egenskapen assss… Men den har du! Jeg ønsker deg en fantastisk sommer, og kos deg masse med venner og familie;)

    3. Jeg er ganske mye ‘Hjemme’ i Norge selv.. Kjenner med igjen i det du skriver.. Men det er bare å gjøre det beste ut av det 🙂

    4. Dy trenger:
      Ett oppblåsbart basseng
      Puter og tepper
      Snacks og drikke
      Dette gjør du:
      Blås opp bassenget og legg en dyne eller noe i bunnen også masse puter tepper så finner du fram snacks og saft eller noe. Også kan du bare ligge og slappe av og kose deg!!!😊😘😻

    5. Dette var et så fint innlegg! Jeg har ingen planer for sommeren, og noen ganger så tenker jeg liksom på hva folk tenker om det osv, men jeg har det faktisk veldig fint selvom jeg er hjemme, og da kan jeg bli med på alt som vennene mine finner på. Jeg har noen tips til hva man kan gjøre:
      – Være turist i egen by
      – Dra på telttur
      – Dra på stranda og grill mat
      – Trene
      – Gå en tur og hør på musikk
      – Dra på kino
      – Ha piknik
      God sommer

    6. Hei! For en viktig tekst. Les denne: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Til-deg-som-ikke-klarer-a-ha-sympati-med-barna-som-ikke-skal-pa-ferie-i-sommer-624294b.html
      Det er viktig å huske på hvor vanskelig det kan være for barna, og de voksne også. Når man ikke har råd til å hverken feire jul, påske eller en gang en kinotur. Jeg skjønner at det ikke er tilfelle for deg, men husk på at det kan være tilfelle. Du skriver så godt og viktig! God sommer!

    7. Mina Margrethe: Det er riktig. Hva med å forsøke å få seg en liten sommerjobb. Helt enkle ting som å kanskje passe dyret til naboen. Om jeg skulle tatt hensyn til alt og alle hadde jeg ikke hatt noe sørlig å skrive om.

    8. Agnes: Takk.
      Jeg vet at mange lever under ekstrem fattigdom i Norge også. Jeg vet mange ikke har mulighet til å gå i bursdager fordi de ikke har penger til gave. Skolen som stadig ber om en tier her og en tier der (alle har liksom en tier, noe som ikke alltid er tilfelle) Jeg håper alle kan klare å sette til side “stoltheten” sin og be om hjelp når hverdagen er for hard. Dette innlegget var ment som støtte til de som kanskje føler på at de er hjemme IGJEN.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg