Juletradisjon

Hei

Jeg har jo sakt at jeg skal lage et innlegg som viser julegavene mine. Jeg får jo ikke gjort det nå, siden jeg har halvparten av gavene i Norge og resten her. Lager derfor et innlegg om det først etter at jeg kommer hjem igjen til Norge.


Julaften i Østerrike er veldig annerledes enn den vi pleier å ha i Norge. I går begynte vi dagen med å sette opp julekrybbe og å pynte juletreet. JA, de pynter ikke juletreet før på selveste julaften. De har masse godteri på treet og ingen julekuler slik jeg er vant til, men jeg syns treet ble kjempefint. Masse godteri har jeg heller ikke noe i mot. 


Rett før det begynte å mørkne gikk vi med røkelse gjennom hele huset for å rense huset, etter det gikk vi over til naboen og gjorde det samme der. Når vi var ferdige med det slukket vi lyset og satte oss rundt spisebordet med stearinlys og adventsstake og leste i fra juleevangeliet og sang. Tante spilte gitar. Slik har pappa hatt det da han var liten. Etter det så tente bestefar levende lys på juletreet og stjerneskudd, det var veldig fint og koselig. Da stjerneskuddene var ferdig så ble det ringt i en bjelle og det betydde at gavene var klare for åpnes. Her hos Oma og Opa (bestemor og bestefar) er det slik at det er jesusbarnet som kommer og legger gaver under treet. 


Vi fikk utrolig mye fint og jeg kunne ikke blitt mer fornøyd. Etter vi åpnet gavene ble det julemiddag som var fonduè. Glad for at vi spiste ribbe med tilbehør i Norge før vi reiste hit. Til dessert var det faktisk litt sjokolade og godteri fra treet. Nå blir det nok to rolige dager før det blir shopping 3 juledag, for jeg fikk noen gavekort til jul. 27 desember ferier vi også bestemor sin 60 års dag med stor familiefest, det gleder jeg meg til. 

Håper du hadde en super julefeiring

Hva var det beste du fikk?

Klem Jennie

 

105 kommentarer

Siste innlegg